Sylvère got drunk and teased Diego, something about politics, and Diego got mad and tossed his drink in Sylvère’s face. And Warren Niesluchowski was there, and John and Anya. ... Warren’s a friend, an artworld personality and critic, a smart and cultivated guy. ... Warren knows everyone in the artworld.

Chris Kraus, I Love Dick, 1997

Warren Niesłuchowski (1946-2019) był jednym z najbardziej charyzmatycznych i dyskretnych obywateli świata i świata sztuki, ontologicznym wagabundą, tłumaczem-poliglotą, samoukiem i erudytą, uważnym towarzyszem artystów, networkerem bez statusu, chodzącą bibliografią i przypadkowym świadkiem ważnych wydarzeń. Od 2003 roku do końca życia nie miał domu podróżując od miasta do miasta według sobie tylko znanego planu, jako wieczny gość i kompan innych. Parafrazując Duchampa oraz teorię gościnności Derridy wiódł życie jako „gość-inny” (guest, host, ghost“.)

Wystawa (i towarzysząca jej publikacja) skupiają się na bezdomnych latach Warrena i przedstawiają wybór jego bogatej korespondencji mejlowej z najbliższymi przyjaciółmi (zresztą wyjątkowymi artystami i intelektualistami), dzieła sztuki zainspirowane, bądź stworzone we współpracy z nim, a także dokumentację podróży. Listy Warrena pełne erudycji, ciepła, językowej finezji, są też naznaczone bagażem emocjonalnym nieustającego życia w drodze, wchodzenia w rolę gospodarza w czyimś imieniu oraz poszukiwania – jak mawiał – „adopcji przez wyimaginowaną rodzinę.”

Warren urodził się jako Jerzy Niesłuchowski w obozie pracy w Altstadt w Niemczech w 1946 roku. Pięć lat później rodzina wyruszyła statkiem do USA i osiadła w stanie Massachusetts. Imię Warren pojawiło się po tym, jak pewien życzliwy Anglik pożyczył mu brytyjski paszport, do którego Jerzy wkleił swoje zdjęcie. Warren zdezerterował wówczas, w 1968 roku, ze Stanów do Paryża, unikając służby w armii amerykańskiej w Wietnamie i wyruszając z teatrem Bread and Puppet na Bliski Wschód. Tułaczka, przesiedlenie i podróż były jedynymi stałymi w jego płynnym życiu.

Nie była to jednak migracja w nieludzkich warunkach, której doświadcza dziś wiele ludzi na ziemi. Niesłuchowski miał przywilej decydowania o byciu „wszędzie i nigdzie“, unikania zdefiniowanej roli oraz funkcjonowania na peryferiach norm społecznych. Z przedstawionej korespondencji, prac oraz wspomnień wyłania się obraz kogoś, kto udowadniał, że radykalne, transkulturowe i transnarodowe połączenie sztuki i życia jest możliwe.

Książka pod tym samym tytułem została wydana wspólnym staraniem Cabinet Books oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Na wiosnę 2021 roku wystawa zostanie przeniesiona do siedziby Cabinet na Brooklynie NY

Korespondencji użyczyli:

Adam Szymczyk
Agnieszka Taborska i Marcin Giżycki
Alexander Nagel
Amanda Trager i Erik Moskowitz
Andrzej Przywara
Bettina Funcke
Bruno Pajaczkowski
Carol Szymanski i Barry Schwabsky
Chloe Piene
Claire Pajaczkowska i Barry Curtis
Dominik Lejman
Elka Krajewska
Eustachy Kossakowski 
Jackie Pine i Andre Mirabelli
Jeff Preiss
Jennifer Croft
Joan Jonas
Joanna Klass
Joanna Mytkowska
Joanna Warsza
Kasia Korczak i Payam Sharifi
Katarzyna Szotkowska-Beylin
Katy Bentall
Koko Kokosowska 
Krzysztof Wodiczko
Lisa Blas i Thierry de Duve
Mary Niesłuchowska
Michael Taussig
Milada Ślizińska
Raymond Pettibon
Rebecca Quaytman
Richard Wentworth
Roger Malbert
Seton Smith
Simon Leung
Sina Najafi
Yvette Mattern
Zuzanna Janin

Nowe prace o Warrenie Niesłuchowskim przygotowane na wystawę:

Artur Żmijewski
Paweł Althamer

wydarzenia towarzyszące:

4 grudnia 18.30 ODWOŁANE 
Oprowadzanie online Joanna Warsza

5 grudnia 18.30
„War After War” artysta Simon Leung i edytor Artforum Barry Schwabski w rozmowie z Joanną Warszą i Siną Najafi, online, język ang.
https://www.cabinetmagazine.org/events/leung_schwabsky_war_after_war.php

12 stycznia 20.00 
City of Squatters a lecture-performance by Simon Leung in the context of Queens Museum exhibition—After the Plaster Foundation, or, “Where can we live?”
https://queensmuseum.org/events/city-of-squatters

publikacja
https://artmuseum.pl/pl/publikacje/red-joanna-warsza-and-warren-niesluchowski-was-there